slider1
slider2
Muiden-Pampus-uitzicht
bar-salonschip-succes

Hulp nodig?

Wij helpen u graag bij het organiseren van een perfecte vaartocht!

Bel me
Mail mij

Een boottocht over de Vecht met het Salonschip Succes

We varen de Vecht af van Muiden naar het zuiden, dus in de richting van Utrecht.

Aan het begin van onze vaartocht, direct nadat we hebben losgemaakt bij de ligplaats van de Succes varen we onder de brug waarover de snelweg A1 loopt, door. Deze brug over de Vecht zal in 2017 plaats maken voor een aquaduct waardoor de wat hogere schepen en auto’s voortaan geen hinder meer van elkaar zullen hebben. De bedieningstijden van de nieuwe Spieringbrug in Muiden die we nu voor ons zien en die in mei 2015 in gebruik zal worden genomen voor het langzaam verkeer, zijn in goed overleg met de gemeente en belanghebbende organisaties opgesteld. De opzet hierbij is dat de Spieringbrug geen extra belemmering vormt bij boottochten van Muiden naar Weesp en vice versa.

We varen op de Vecht en komen in Weesp nog steeds het grootste obstakel voor zeilboten met staande mast bij hun vaart over de Vecht tegen: de spoorbruggen in Weesp. De schepen van Rederij Succes hebben echter een gunstige kruiphoogte en kunnen de brug te alle tijden passeren.

  • Vecht
  • Vreeland brug
 

Varen we verder naar het zuiden dan zien we in Nederhorst den Berg de Zanderijsluis die toegang geeft tot de Spiegelplas, of zoals formeel wordt genoemd, de Spiegel- en Blijk polder.

Verderop in de Vecht komen we de sluis het Hemeltje tegen die toegang geeft tot het Hilversum kanaal en via dat kanaal tot de Kortenhoefse plassen en de Wijde Blik. De Kortenhoefse Plassen zijn al jaren een natuurgebied dat voor de meeste vormen van watersport gesloten is. Behalve voor kanovaarders.
De Wijde Blik is als voormalige zandwinplas met een diepte van meer dan 40 meter zeer goed geschikt voor de watersport. Zowel de te huren zeilboten als motorboten maken een goed gebruik van deze plas.

Het Hilversum kanaal geeft via de Zuidersluis ook toegang tot de ’s-Gravelandse Vaart. Deze vaart is één van de hoekstenen van het grotere project Vaart in de Vaart, waar een groot aantal belangenorganisaties, waaronder het Watersportverbond, de schouders onder zetten. Als de ’s-Gravelandse Vaart bevaarbaar zou worden gemaakt dan zou daarmee niet alleen de toegang tot de Vecht bij Fort Uitermeer, maar ook de verbinding naar Naarden en daarna verder naar het Gooimeer veilig worden gesteld. In samenhang met de herinrichting van de schootsvelden rondom Naarden zou daarmee de zo vurig verlangde tweede verbinding van de Vecht met de Randmeren mogelijk worden. Daarmee wordt het voor kleine boten mogelijk de, bij harde wind, moeilijke en gevaarlijke tocht van Muiden naar de Hollandse brug te vermijden.

Openstelling van de ’s-Gravelandse Vaart zou ook de verbinding via de Gooise Vaart met de oude haven van Hilversum in het hart van deze stad mogelijk maken. Een mogelijkheid waarvan de ondernemers in de Havenstraat in Hilversum zeker kunnen profiteren.

Na het Hemeltje komen we aan bij Vreeland. Een gezellig dorpje wat eigenlijk een stad is. Er zijn verschillende bezienswaardigheden waaronde het kasteel Vredelant en twee molens. Korenmolen de Ruiter en poldermolen Hoekermolen
Ook staat in Vreeland Kaasboerderij de Willigen waar men een leuke rondleiding kan krijgen. Kaas proeven en een heerlijk ijsje mogen hier niet ontbreken.

  • Boottocht Vecht Kaasboerderij Willigen
  • Zanderijsluis Rederij Succes Spiegelplas
 

Bij het vervolgen van onze boottocht naar het zuiden komen we verderop langs de Mijndense sluis, die toegang geeft tot de Loosdrechtse plassen. Ooit het belangrijkste watersportgebied van Nederland heeft dit plassengebied nu te maken met een achteruitgang van de recreatie in haar gebied. Daarom hebben het Watersportverbond, Hiswa en de Recron opdracht gegeven voor het maken van een plan van aanpak voor dit gebied, hetgeen door Vrolijks Projectbureau is vorm gegeven in : “Het geheim van Loosdrecht” In het komende jaar zullen er duidelijke keuzes moeten worden gemaakt uit de wensen pakketten van de drie genoemde belangen groepen.

Voorbij de Mijndense sluis vervolgen we onze vaartocht over de Vecht en komen we in Nieuwersluis. Het is niet iedereen bekend dat er hier een mogelijkheid is om met een klein bootje via de Nieuwe Wetering naar het Amsterdam Rijnkanaal te varen richting de Vinkeveense Plassen. Het oversteken van het Amsterdam Rijnkanaal is een riskante onderneming, omdat de vaarten aan beide zijden van het kanaal geen uitloop mogelijkheden hebben waardoor een pleziervaarder direct op het Amsterdam Rijnkanaal terecht komt.

  • Salonboot de Succes op de Vecht
  • Salonschip Succes Vecht Goudestein Maarssen

Onze vaartocht over de Vecht voert ons verder door mooie historische plaatsen als Breukelen en Maarssen. Dit deel van de Vecht is onlangs uitgebaggerd, een meerjarenprogramma van het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht. Gelukkig is de Vecht na deze megaoperatie weer dieper en schoner dan ooit.

Na Maarssen kunnen de schepen van Rederij Succes helaas niet meer verder varen ivm beperkingen qua afmetingen.

We gaan er van uit dat wij op deze wijze u als lezer een impressie hebben gegeven van een vaartocht over de Vecht en hopen u snel aan boord van de Succes te ontmoeten.